Απώλεια και πένθος μέσα στην οικογένεια. Μια μελέτη περίπτωσης

        Ορισμός και έννοια του πένθους

Το πένθος προσδιορίζεται ως μια προσαρμοστική αντίδραση του ανθρώπου που το βιώνει, στο θάνατο ενός οικείου, αλλά και ως μια διεργασία δύσκολη και χρονοβόρα. Η παρουσία μέσα μας του απολεσθέντος αντικειμένου είναι πηγή ενέργειας, libido και ναρκισσισμού, επομένως το πένθος, ξεκινά από την ανάγκη του ego να αποσυνδεθεί από το απολεσθέν αντικείμενο και να επενδύσει σε κάτι άλλο, το οποίο θα το βοηθήσει να επανακτήσει την χαμένη ικανοποίησή του. Η διεργασία του πένθους, με βάση την ψυχοδυναμική προσέγγιση, συνίσταται στο να διατηρήσουμε ζωντανό μέσα μας το απολεσθέν αντικείμενο, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι δεν υπάρχει πια έξω από εμάς. Όταν η διεργασία του πένθους, δηλαδή το έργο της αποεπένδυσης, δεν πραγματοποιείται, το απολεσθέν αντικείμενο παραμένει ψυχικά παρόν και το πένθος γίνεται χρόνιο και παθολογικό. Σύμφωνα με τη φροϋδική θεωρία μάλιστα, ένα αγαπημένο απολεσθέν αντικείμενο δεν αποβάλλεται από μέσα μας σχεδόν ποτέ ολοκληρωτικά.

Κατηγορίες «απώλειας»

Η απώλεια μέσα στις συγγενικές σχέσεις

Είναι η εμπειρία της απώλειας όπως: χαμός ενός αγαπημένου προσώπου, μια ανίατη ασθένεια, ένα διαζύγιο, χωρισμός, εγκατάλειψη, απόρριψη, κακομεταχείριση μέσα σε σχέση εμπιστοσύνης, γεωγραφική μετακίνηση με αποχωρισμό από γονείς ή φίλους κ. λ. π. Οποιαδήποτε αλλαγή σε σχέσεις συγγένειας ή εγγύτητας, λογίζεται ως απώλεια και συγκαταλέγεται σε αυτήν την ενότητα.

        Η απώλεια πλευράς/ αίσθησης του εαυτού

Εκτός από τις παραπάνω συνθήκες, συγκαταλέγονται και οι εξής στην κατηγορία αυτή, όπως: παιδική κακοποίηση, σωματική ή βιολογική αλλαγή, χρόνια ασθένεια, απότομες ψυχολογικές αλλαγές και απογοητεύσεις, επαγγελματική ζημία ή εξουθένωση κ. λ. π. Ο, οτιδήποτε που να λογίζεται ως απώλεια της αίσθησης του εαυτού ή μιας παλιάς προσωπική ταυτότητας, συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν την κατηγορία, (π. χ ένας αθλητής ο οποίος έμεινε ανάπηρος μετά από ατύχημα).

Αναπτυξιακές απώλειες

Οι απώλειες που συνδέονται με την εξέλιξη του κύκλου ζωής, όπως η φυσική σωματική και ψυχολογική ωρίμανση ενός ατόμου, οι βιολογικές, πνευματικές και ψυχολογικές αλλαγές που προέρχονται από τα αναπτυξιακά και ηλιακά στάδια της ζωής του ανθρώπου (π. χ περίοδος της συνταξιοδότησης, η περίοδος της εφηβείας κ. λ. π).

        Απώλεια αντικειμένων συναισθηματικής αξίας ή πολύτιμων περιουσιακών στοιχείων

Στην κατηγορία αυτή συγκαταλέγονται οι απώλειες αντικειμένων που έχουν συναισθηματική αξία, καθώς συνδέονται με κάποια σημαντική σχέση προσώπων ή με κάποια πλευρά της ταυτότητας κάποιου.

    Τα στάδια του πένθους . Θεωρία Kubler - Ross

   

    H πιο γνωστή θεωρία για το πένθος, προέρχεται από την Kubler - Ross, El. (1969). Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, η αντίδραση του ατόμου απέναντι     στο θάνατο περνά από πέντε στάδια:

  • το στάδιο της άρνησης του θανάτου

  • το στάδιο του θυμού, καθώς και άλλων συναισθημάτων, όπως της θλίψης, της ενοχής, της αδικίας κ.α.

  • το στάδιο της αντιπαράθεσης με κάποιον σημαντικό άλλον

  • το στάδιο της κατάθλιψης,

  • το τελικό στάδιο της αποδοχής, κατά το οποίο το άτομο συμφιλιώνεται με την ιδέα του θανάτου και καθίσταται έτοιμο να τακτοποιήσει διάφορες εκκρεμότητες

    Πιο αναλυτικά, η φάση της άρνησης προστατεύει τον πενθούντα από το να βιώσει την οδυνηρή πραγματικότητα μονομιάς. Το σοκ και η άρνηση θεωρούνται φυσιολογικές αντιδράσεις, αρκεί να μην είναι παρατεταμένες. Μόλις το άτομο ξεπεράσει το στάδιο της άρνησης κάνει προσπάθειες να συμβιβαστεί με την απώλεια. Σ’ αυτό το σημείο, συνήθως, οι πενθούντες θυμώνουν πολύ όταν συνειδητοποιούν την αδυναμία τους να αντίστρέψουν την απώλεια, η έκφραση του θυμού θεωρείται υγιής σε σχέση με τα συναισθήματα που αποσιωπούνται σ’ αυτή τη φάση. Στο στάδιο του θυμού, ο πενθών συχνά παρακαλεί για την επιστροφή του αγαπημένου του προσώπου, δίνοντας υποσχέσεις για αλλαγή της δικής του στάσης και συμπεριφοράς. Όταν καταλάβει πόσο μάταιο είναι αυτό και συνειδητοποιήσει την «απελπιστική» του θέση, συχνά διέρχεται σε μια περίοδο κατάθλιψης. Ο όρος αναφέρεται σε αυτό που ο ίδιος ο πενθών πιστεύει εκείνη την στιγμή, αποδίδεται η εικόνα που έχει αυτός για την πραγματικότητα μέσα σε μια κατάσταση ήδη συναισθηματικός φορτισμένη. Την περίοδο της κατάθλιψης έχει αναφερθεί ότι οι θρηνούντες νιώθουν μια έντονη θλίψη κι ένα συναισθηματικό κενό. Αργότερα, όταν τελικά θα αποδεχτούν την απώλεια, θα μπορέσουν να ανακαλέσουν στη μνήμη τους στιγμές με τον νεκρό χωρίς να έχουν συναισθηματικά ξεσπάσματα. Με παρόμοιο τρόπο, τα μοντέλα των σταδίων επεξηγούν και το παθολογικό πένθος. Αν για την έκβαση της φυσιολογικής διαδικασίας του πένθους είναι απαραίτητο να ολοκληρωθεί με επιτυχία καθεμιά από τις προαναφερθείσες φάσεις, τότε η αποτυχία ολοκλήρωσης μιας φάσης προκαλεί πρόβλημα και στην επόμενη, και μπορεί τελικά να μην επιτευχθεί η «λύση» της απώλειας. Παρόλ’ αυτά, σύμφωνά με τους υπερασπιστές της θεωρίας, οι φάσεις αυτές δεν πρέπει να θεωρηθούν ως βήματα μιας σταθερής εξέλιξης, αλλά μάλλον ως πιθανές αντιδράσεις μέσα σε μια ευρεία διεργασία, η οποία στοχεύει να βοηθήσει την προσαρμογή του ατόμου στα νέα δεδομένα.

    Το παράδειγμα της Τζένης – Μια μελέτη περίπτωσης

Η Τζένη, μια γυναίκα 33 ετών, παντρεμένη και μητέρα δύο αγοριών 9 και 7 χρονών. Η οικογένειά της κι εκείνη, αποτελούν μέλη μιας θρησκευτικής κοινότητας. Η Τζένη, κατέχει οργανωτικό ρόλο στην κοινότητα καθώς έχει αναλάβει την ανακαίνιση της παλιάς εκκλησίας τους, ενώ παίζει πιάνο στις μυστηριακές εκδηλώσεις της κοινότητάς τους. Είναι μια ταλαντούχα και έξυπνη γυναίκα. Ο σύζυγός της δεν την ακολουθεί σε αυτό, καθώς δεν είναι δραστήριος και είναι οπισθοδρομικός. Η ταλαιπωρία της Τζένης, ξεκινά, μετά από ένα ατύχημα που είχε στη διάρκεια του οποίου έσπασε ο βραχίονάς της. Ακολούθησε χειρουργική επέμβαση και εντατική φυσικοθεραπεία. Έξι μήνες αργότερα, ανακάλυψε ότι η εγχείρησή της απέτυχε, καθώς έχασε ολοσχερώς τη χρήση ολόκληρου του χεριού της (βραχίονας και δάχτυλα μαζί) κι έτσι σταμάτησε να παίζει πιάνο. Η συμβουλευτική διαδικασία ξεκινά για εκείνη κατά τη διάρκεια της νοσηλείας της στο νοσοκομείο, μετά από την εκδήλωση καταθλιπτικών συναισθημάτων. Απόπειρες αυτοκτονίας ακολούθησαν καθώς και προσπάθειες χωρισμού και διαζυγίου από το σύζυγό της. Η Τζένη διαθέτει υποστηρικτικό κοινωνικό δίκτυο (συγγενείς, φίλους, εκκλησία και άτομα της κοινότητας, καθώς και πολυάριθμους επαγγελματίες υγείας), όμως όλο αυτό το δίκτυό δεν λειτουργούσε, ούτε νοηματοδοτούσε τη συνέχιση της προσπάθειάς της. Απανωτές απώλειες ακολουθούν για τη εκείνη, καθώς, σταματά να παίζει πιάνο, γεγονός που συνδέεται με την μεγάλη της αγάπη για την μουσική μέσα από την οποία εκφράζει συναισθήματα. Η Τζένη, σταματά τη δουλειά της καθώς δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει και τα δύο της χέρια. Επίσης, παύει να ασχολείται με την ανακαίνιση του σπιτιού της, ενώ αναθέτει πλήρως τη φροντίδα των γιών της αποκλειστικά στο σύζυγό της, βιώνοντας έντονα αισθήματα απώλειας του μητρικού της ρόλου. Η απώλεια της μητρικής ταυτότητας, διακινεί στη νεαρή γυναίκα, την απώλεια της μητρικής φροντίδας που η ίδια δέχτηκε από την μητέρα της, καθώς κατά τη διάρκεια της συμβουλευτικής, ηΤζένη ήρθε αντιμέτωπη με την αβάσταχτη πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία η μητέρα της δεν την θέλησε ποτέ ούτε ασχολήθηκε ποτέ με την ανατροφή της. Την αγάπη της για τα γράμματα και την ποίηση έφερε επίσης μέσα στις συνεδρίες της, την οποία ακολούθησαν παλιές απογοητεύσεις που σχετίζονταν με την απώλεια των ευκαιριών της να σπουδάσει, λόγω εθνικιστικών και θρησκευτικών πεποιθήσεων, που στάθηκαν ανασταλτική παράγοντες για εκείνη. Οι συνεχείς είσοδοι και έξοδοι από τις κλινικές στις οποίες νοσηλευόταν ύστερα από απανωτές απόπειρες αυτοκτονίας, έφεραν οικονομική δυσχέρεια στην οικογένεια, καθώς λόγω των αυξημένων εξόδων, η οικογένεια χρεοκόπησε και το σπίτι που επρόκειτο η Τζένη να ανακαινίσει, κατασχέθηκε. Η Τζένη δεν ξεπέρασε ποτέ συναισθήματα μοναξιάς, ματαίωσης και απόγνωσης, ενώ από θρησκευτικής πλευράς, έχασε τη σχέση της με την εκκλησία αλλά και το Θεό ο οποίος σηματοδοτούσε για εκείνη την μετάβαση στη μεταθανάτιο ζωή. Τα φυσιολογικά αναπτυξιακά στάδια από την παιδική της ηλικία, μέχρι και την ενηλικίωσή της, δεν ολοκληρώθηκαν ομαλά, καθώς η Τζένη βίωνε απανωτές απώλειες, (ταυτότητας, ρόλων , επιθυμιών, στόχων, και σχέσεων αγάπης και εγγύτητας). Η θεραπευτική διαδικασία διαρκεί για 5 χρόνια , με συνεχείς εισόδους-εξόδους στο νοσοκομείο και μια παρατεταμένη περίοδο νοσηλείας σε κλινική κατάσταση. Η απώλεια των ρόλων και της ταυτότητάς της αποτελέσαν θέματα που αναδύονταν ξανά και ξανά μέσα στη θεραπεία καθώς οι επερχόμενες απώλειες που ακολούθησαν τη βιολογική-σωματική απώλεια, διακινούσαν στη Τζένη, συναισθήματα παλαιότερων απωλειών, που παρέμεναν για χρόνια αδιαχείριστες. Η βάση της ψυχοπαθολογίας και της καταθλιπτικής συμπωματολογίας,  αποτέλεσε η πρόωρη στέρηση μητρικού προτύπου για να ταυτιστεί.

Το όνομα που χρησιμοποιείται στην παραπάνω μελέτη περίπτωσης δεν είναι το πραγματικό

*Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την έγγραφη άδεια του συγγραφέα

Άρθρα

Μαθαίνω να διαχειρίζομαι το στρες μου

Κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε κάποια απειλή, γίνονται ορισμένες βιοχημικές μεταβολές   στον οργανισμό  μας, οι οποίες μας επιτρέπουν να αντιμετωπίζουμε την κατάσταση. Στρες είναι εκείνη ακριβώς η στιγμή που γίνονται μέσα μας αυτές οι μεταβολές και όχι τα γεγονότα αυτά καθαυτά τα οποία μας...
Διαβάστε περισσότερα

Σχολές Γονέων

Σχολές Γονέων-Σχολεία για γονείς   Ανέκαθεν η  Αγωγή του παιδιού, αποτελούσε και αποτελεί ακόμη, χρέος της οικογένειας, της κοινωνίας και της Πολιτείας, η οποία έχει εναποθέσει χρόνια τώρα στην παιδεία και την εκπαίδευση των παιδιών στο σχολείο, το βαρυσήμαντο αυτό έργο: να εκπαιδεύσει,...
Διαβάστε περισσότερα

Ιδεοληπτικές και Ψυχαναγκαστικές Προσωπικότητες

  Ιδεοληπτικές και Ψυχαναγκαστικές Προσωπικότητες   Είναι οι προσωπικότητες, που οργανώνουν τη ζωή τους, μόνο γύρω από τη σκέψη και την πράξη, σε βάρος των συναισθημάτων, των αισθήσεων, της διαίσθησης, της ονειροπόλησης, της δημιουργικότητας και άλλων συναφών καταστάσεων που δεν...
Διαβάστε περισσότερα

Γράμμα προς την Μητέρα μου...

  Γράμμα προς την μητέρα μου...    "....Αγαπητή μανούλα... Μη φοβάσαι να είσαι σταθερή μαζί μου.Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά. Μην με παραχαιδεύεις.Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνεις οτιδήποτε σου ζητώ. Μην με κάνεις να νιώθω μικρότερος από όσο...
Διαβάστε περισσότερα

Συνοπτικός Οδηγός Σύνταξης Βιογραφικού Σημειώματος

     Βιογραφικό σημείωμα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία στη διαδικασία αναζήτησης εργασίας. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια συνοπτική αλλά εμπεριστατωμένη παρουσίαση των γνώσεων, των εμπειριών και των ικανοτήτων σας. Δεν υπάρχει μία έτοιμη και χρυσή λύση για τη σύνταξη του...
Διαβάστε περισσότερα

Επαγγελματική Συμβουλευτική: Μία Ανάγκη Χωρίς Ηλικία

Η επαγγελματική συμβουλευτική είναι μία διαδικασία η οποία καθιστά τους ανθρώπους ικανούς να αναγνωρίσουν και να χρησιμοποιήσουν τις δυνατότητές τους, για να πάρουν αποφάσεις που συνδέονται με τη σταδιοδρομία τους και να διευθετήσουν ζητήματα που σχετίζονται με αυτή. Μπορεί να...
Διαβάστε περισσότερα

Μια νευροψυχολογική προσέγγιση της εσωστρέφειας

Οι εγκέφαλοι των εσωστρεφών ατόμων αποκαλύπτουν γιατί προτιμούν να είναι μόνοι τους Μία νέα μελέτη προτείνει ότι τα ανθρώπινα πρόσωπα μπορεί να έχουν περισσότερη σημασία για τα πιο κοινωνικά εξωστρεφή άτομα από ό,τι έχουν αντίστοιχα για τα πιο εσωστρεφή άτομα.  Τα αποτελέσματα της μελέτης...
Διαβάστε περισσότερα

Νέα

Εργαστήρι Αυτογνωσίας και Προσωπικής Ανάπτυξης

Στο εργαστήριο αυτό θα μας δοθεί η ευκαιρία μέσα από βιωματικό τρόπο, να εμβαθύνουμε και να έρθουμε πιο κοντά σε βασικές πτυχές του εαυτού μας, ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή μας 1. ΣΑΒΒΑΤΟ 27/2: ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗ - Η γνωστική πτυχή του εαυτού (17.00-19.00 μ.μ) 2. ΣΑΒΒΑΤΟ 5/3 ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ - H...
Διαβάστε περισσότερα

Ημερολόγιο Γεγονότων

Ψυχολογική Αναδραστικότητα: Η αντίδραση στον περιορισμό της ελευθερίας

Η τρέχουσα περίοδος, την οποία διανύουμε με άγχος και αβεβαιότητα, είναι πρωτόγνωρη για κάθε άτομο, ομάδα και κοινωνία. Είναι, ίσως, η πρώτη φορά που λόγω μιας πανδημίας, η πλειοψηφία των κατοίκων του πλανήτη έχει τεθεί σε καραντίνα και απομόνωση, με σκοπό τη διακοπή της μετάδοσης του –γνωστού πια...
Διαβάστε περισσότερα