Απώλεια και πένθος μέσα στην οικογένεια. Μια μελέτη περίπτωσης

        Ορισμός και έννοια του πένθους

Το πένθος προσδιορίζεται ως μια προσαρμοστική αντίδραση του ανθρώπου που το βιώνει, στο θάνατο ενός οικείου, αλλά και ως μια διεργασία δύσκολη και χρονοβόρα. Η παρουσία μέσα μας του απολεσθέντος αντικειμένου είναι πηγή ενέργειας, libido και ναρκισσισμού, επομένως το πένθος, ξεκινά από την ανάγκη του ego να αποσυνδεθεί από το απολεσθέν αντικείμενο και να επενδύσει σε κάτι άλλο, το οποίο θα το βοηθήσει να επανακτήσει την χαμένη ικανοποίησή του. Η διεργασία του πένθους, με βάση την ψυχοδυναμική προσέγγιση, συνίσταται στο να διατηρήσουμε ζωντανό μέσα μας το απολεσθέν αντικείμενο, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι δεν υπάρχει πια έξω από εμάς. Όταν η διεργασία του πένθους, δηλαδή το έργο της αποεπένδυσης, δεν πραγματοποιείται, το απολεσθέν αντικείμενο παραμένει ψυχικά παρόν και το πένθος γίνεται χρόνιο και παθολογικό. Σύμφωνα με τη φροϋδική θεωρία μάλιστα, ένα αγαπημένο απολεσθέν αντικείμενο δεν αποβάλλεται από μέσα μας σχεδόν ποτέ ολοκληρωτικά.

Κατηγορίες «απώλειας»

Η απώλεια μέσα στις συγγενικές σχέσεις

Είναι η εμπειρία της απώλειας όπως: χαμός ενός αγαπημένου προσώπου, μια ανίατη ασθένεια, ένα διαζύγιο, χωρισμός, εγκατάλειψη, απόρριψη, κακομεταχείριση μέσα σε σχέση εμπιστοσύνης, γεωγραφική μετακίνηση με αποχωρισμό από γονείς ή φίλους κ. λ. π. Οποιαδήποτε αλλαγή σε σχέσεις συγγένειας ή εγγύτητας, λογίζεται ως απώλεια και συγκαταλέγεται σε αυτήν την ενότητα.

        Η απώλεια πλευράς/ αίσθησης του εαυτού

Εκτός από τις παραπάνω συνθήκες, συγκαταλέγονται και οι εξής στην κατηγορία αυτή, όπως: παιδική κακοποίηση, σωματική ή βιολογική αλλαγή, χρόνια ασθένεια, απότομες ψυχολογικές αλλαγές και απογοητεύσεις, επαγγελματική ζημία ή εξουθένωση κ. λ. π. Ο, οτιδήποτε που να λογίζεται ως απώλεια της αίσθησης του εαυτού ή μιας παλιάς προσωπική ταυτότητας, συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν την κατηγορία, (π. χ ένας αθλητής ο οποίος έμεινε ανάπηρος μετά από ατύχημα).

Αναπτυξιακές απώλειες

Οι απώλειες που συνδέονται με την εξέλιξη του κύκλου ζωής, όπως η φυσική σωματική και ψυχολογική ωρίμανση ενός ατόμου, οι βιολογικές, πνευματικές και ψυχολογικές αλλαγές που προέρχονται από τα αναπτυξιακά και ηλιακά στάδια της ζωής του ανθρώπου (π. χ περίοδος της συνταξιοδότησης, η περίοδος της εφηβείας κ. λ. π).

        Απώλεια αντικειμένων συναισθηματικής αξίας ή πολύτιμων περιουσιακών στοιχείων

Στην κατηγορία αυτή συγκαταλέγονται οι απώλειες αντικειμένων που έχουν συναισθηματική αξία, καθώς συνδέονται με κάποια σημαντική σχέση προσώπων ή με κάποια πλευρά της ταυτότητας κάποιου.

    Τα στάδια του πένθους . Θεωρία Kubler - Ross

   

    H πιο γνωστή θεωρία για το πένθος, προέρχεται από την Kubler - Ross, El. (1969). Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, η αντίδραση του ατόμου απέναντι     στο θάνατο περνά από πέντε στάδια:

  • το στάδιο της άρνησης του θανάτου

  • το στάδιο του θυμού, καθώς και άλλων συναισθημάτων, όπως της θλίψης, της ενοχής, της αδικίας κ.α.

  • το στάδιο της αντιπαράθεσης με κάποιον σημαντικό άλλον

  • το στάδιο της κατάθλιψης,

  • το τελικό στάδιο της αποδοχής, κατά το οποίο το άτομο συμφιλιώνεται με την ιδέα του θανάτου και καθίσταται έτοιμο να τακτοποιήσει διάφορες εκκρεμότητες

    Πιο αναλυτικά, η φάση της άρνησης προστατεύει τον πενθούντα από το να βιώσει την οδυνηρή πραγματικότητα μονομιάς. Το σοκ και η άρνηση θεωρούνται φυσιολογικές αντιδράσεις, αρκεί να μην είναι παρατεταμένες. Μόλις το άτομο ξεπεράσει το στάδιο της άρνησης κάνει προσπάθειες να συμβιβαστεί με την απώλεια. Σ’ αυτό το σημείο, συνήθως, οι πενθούντες θυμώνουν πολύ όταν συνειδητοποιούν την αδυναμία τους να αντίστρέψουν την απώλεια, η έκφραση του θυμού θεωρείται υγιής σε σχέση με τα συναισθήματα που αποσιωπούνται σ’ αυτή τη φάση. Στο στάδιο του θυμού, ο πενθών συχνά παρακαλεί για την επιστροφή του αγαπημένου του προσώπου, δίνοντας υποσχέσεις για αλλαγή της δικής του στάσης και συμπεριφοράς. Όταν καταλάβει πόσο μάταιο είναι αυτό και συνειδητοποιήσει την «απελπιστική» του θέση, συχνά διέρχεται σε μια περίοδο κατάθλιψης. Ο όρος αναφέρεται σε αυτό που ο ίδιος ο πενθών πιστεύει εκείνη την στιγμή, αποδίδεται η εικόνα που έχει αυτός για την πραγματικότητα μέσα σε μια κατάσταση ήδη συναισθηματικός φορτισμένη. Την περίοδο της κατάθλιψης έχει αναφερθεί ότι οι θρηνούντες νιώθουν μια έντονη θλίψη κι ένα συναισθηματικό κενό. Αργότερα, όταν τελικά θα αποδεχτούν την απώλεια, θα μπορέσουν να ανακαλέσουν στη μνήμη τους στιγμές με τον νεκρό χωρίς να έχουν συναισθηματικά ξεσπάσματα. Με παρόμοιο τρόπο, τα μοντέλα των σταδίων επεξηγούν και το παθολογικό πένθος. Αν για την έκβαση της φυσιολογικής διαδικασίας του πένθους είναι απαραίτητο να ολοκληρωθεί με επιτυχία καθεμιά από τις προαναφερθείσες φάσεις, τότε η αποτυχία ολοκλήρωσης μιας φάσης προκαλεί πρόβλημα και στην επόμενη, και μπορεί τελικά να μην επιτευχθεί η «λύση» της απώλειας. Παρόλ’ αυτά, σύμφωνά με τους υπερασπιστές της θεωρίας, οι φάσεις αυτές δεν πρέπει να θεωρηθούν ως βήματα μιας σταθερής εξέλιξης, αλλά μάλλον ως πιθανές αντιδράσεις μέσα σε μια ευρεία διεργασία, η οποία στοχεύει να βοηθήσει την προσαρμογή του ατόμου στα νέα δεδομένα.

    Το παράδειγμα της Τζένης – Μια μελέτη περίπτωσης

Η Τζένη, μια γυναίκα 33 ετών, παντρεμένη και μητέρα δύο αγοριών 9 και 7 χρονών. Η οικογένειά της κι εκείνη, αποτελούν μέλη μιας θρησκευτικής κοινότητας. Η Τζένη, κατέχει οργανωτικό ρόλο στην κοινότητα καθώς έχει αναλάβει την ανακαίνιση της παλιάς εκκλησίας τους, ενώ παίζει πιάνο στις μυστηριακές εκδηλώσεις της κοινότητάς τους. Είναι μια ταλαντούχα και έξυπνη γυναίκα. Ο σύζυγός της δεν την ακολουθεί σε αυτό, καθώς δεν είναι δραστήριος και είναι οπισθοδρομικός. Η ταλαιπωρία της Τζένης, ξεκινά, μετά από ένα ατύχημα που είχε στη διάρκεια του οποίου έσπασε ο βραχίονάς της. Ακολούθησε χειρουργική επέμβαση και εντατική φυσικοθεραπεία. Έξι μήνες αργότερα, ανακάλυψε ότι η εγχείρησή της απέτυχε, καθώς έχασε ολοσχερώς τη χρήση ολόκληρου του χεριού της (βραχίονας και δάχτυλα μαζί) κι έτσι σταμάτησε να παίζει πιάνο. Η συμβουλευτική διαδικασία ξεκινά για εκείνη κατά τη διάρκεια της νοσηλείας της στο νοσοκομείο, μετά από την εκδήλωση καταθλιπτικών συναισθημάτων. Απόπειρες αυτοκτονίας ακολούθησαν καθώς και προσπάθειες χωρισμού και διαζυγίου από το σύζυγό της. Η Τζένη διαθέτει υποστηρικτικό κοινωνικό δίκτυο (συγγενείς, φίλους, εκκλησία και άτομα της κοινότητας, καθώς και πολυάριθμους επαγγελματίες υγείας), όμως όλο αυτό το δίκτυό δεν λειτουργούσε, ούτε νοηματοδοτούσε τη συνέχιση της προσπάθειάς της. Απανωτές απώλειες ακολουθούν για τη εκείνη, καθώς, σταματά να παίζει πιάνο, γεγονός που συνδέεται με την μεγάλη της αγάπη για την μουσική μέσα από την οποία εκφράζει συναισθήματα. Η Τζένη, σταματά τη δουλειά της καθώς δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει και τα δύο της χέρια. Επίσης, παύει να ασχολείται με την ανακαίνιση του σπιτιού της, ενώ αναθέτει πλήρως τη φροντίδα των γιών της αποκλειστικά στο σύζυγό της, βιώνοντας έντονα αισθήματα απώλειας του μητρικού της ρόλου. Η απώλεια της μητρικής ταυτότητας, διακινεί στη νεαρή γυναίκα, την απώλεια της μητρικής φροντίδας που η ίδια δέχτηκε από την μητέρα της, καθώς κατά τη διάρκεια της συμβουλευτικής, ηΤζένη ήρθε αντιμέτωπη με την αβάσταχτη πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία η μητέρα της δεν την θέλησε ποτέ ούτε ασχολήθηκε ποτέ με την ανατροφή της. Την αγάπη της για τα γράμματα και την ποίηση έφερε επίσης μέσα στις συνεδρίες της, την οποία ακολούθησαν παλιές απογοητεύσεις που σχετίζονταν με την απώλεια των ευκαιριών της να σπουδάσει, λόγω εθνικιστικών και θρησκευτικών πεποιθήσεων, που στάθηκαν ανασταλτική παράγοντες για εκείνη. Οι συνεχείς είσοδοι και έξοδοι από τις κλινικές στις οποίες νοσηλευόταν ύστερα από απανωτές απόπειρες αυτοκτονίας, έφεραν οικονομική δυσχέρεια στην οικογένεια, καθώς λόγω των αυξημένων εξόδων, η οικογένεια χρεοκόπησε και το σπίτι που επρόκειτο η Τζένη να ανακαινίσει, κατασχέθηκε. Η Τζένη δεν ξεπέρασε ποτέ συναισθήματα μοναξιάς, ματαίωσης και απόγνωσης, ενώ από θρησκευτικής πλευράς, έχασε τη σχέση της με την εκκλησία αλλά και το Θεό ο οποίος σηματοδοτούσε για εκείνη την μετάβαση στη μεταθανάτιο ζωή. Τα φυσιολογικά αναπτυξιακά στάδια από την παιδική της ηλικία, μέχρι και την ενηλικίωσή της, δεν ολοκληρώθηκαν ομαλά, καθώς η Τζένη βίωνε απανωτές απώλειες, (ταυτότητας, ρόλων , επιθυμιών, στόχων, και σχέσεων αγάπης και εγγύτητας). Η θεραπευτική διαδικασία διαρκεί για 5 χρόνια , με συνεχείς εισόδους-εξόδους στο νοσοκομείο και μια παρατεταμένη περίοδο νοσηλείας σε κλινική κατάσταση. Η απώλεια των ρόλων και της ταυτότητάς της αποτελέσαν θέματα που αναδύονταν ξανά και ξανά μέσα στη θεραπεία καθώς οι επερχόμενες απώλειες που ακολούθησαν τη βιολογική-σωματική απώλεια, διακινούσαν στη Τζένη, συναισθήματα παλαιότερων απωλειών, που παρέμεναν για χρόνια αδιαχείριστες. Η βάση της ψυχοπαθολογίας και της καταθλιπτικής συμπωματολογίας,  αποτέλεσε η πρόωρη στέρηση μητρικού προτύπου για να ταυτιστεί.

Το όνομα που χρησιμοποιείται στην παραπάνω μελέτη περίπτωσης δεν είναι το πραγματικό

*Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την έγγραφη άδεια του συγγραφέα

Άρθρα

Παιδική κακοποίηση Φαινόμενο-Προειδοποιητικές Eνδείξεις -Πρόληψη

      1. Κακοποίηση παιδιού-ορισμός Η βία, η κακή μεταχείριση ή η παραμέληση την οποία βιώνει ένα παιδί, αποτελεί η οποιαδήποτε πράξη ή αμέλεια γονέα ή κηδεμόνα (υπεύθυνου για τη φύλαξη παιδιού), η οποία δημιουργεί βλάβη, τραύμα, πόνο, φόβο, απειλή, αίσθημα...
Διαβάστε περισσότερα

Η ψυχαναλυτική εμπειρία της ομάδας - Η βιωματική εμπειρία μιας θεραπευόμενης

To άγχος της έκθεσης και της ετερότητας..τα πρώτα συναισθήματα Η παρουσία του άλλου μέσα σε μια ομάδα ομαδικής θεραπείας που βρίσκεται στο αρχικό της στάδιο, προκαλεί άγχος, γιατί παραπέμπει το υποκείμενο στο Άλλο, δηλαδή στο ασυνείδητο, στο απωθημένο, στο άγνωστο, στο ξένο (Ναυρίδης, 2005). Στο...
Διαβάστε περισσότερα

Θέτοντας όρια στα παιδιά μας- Ένας σύντομος οδηγός για γονείς

Ένα από τα πολυσυζητημένα θέματα στους κύκλους των γονέων και των εκπαιδευτικών, είναι η οριοθέτηση της συμπεριφοράς των παιδιών, ιδιαίτερα κατά την πρώιμη φάση της παιδικής ηλικίας, στην οποία διαμορφώνονται τα πρώτα στοιχεία της προσωπικότητας του παιδιού. Είναι σημαντικό λοιπόν τόσο για τους...
Διαβάστε περισσότερα

H Θεωρία της Κοινωνικής Σύγκρουσης ως εξηγητική αρχή στην περίπτωση των ενδοοικογενειακών αντιπαραθέσεων εν μέσω πανδημικής κρίσης

        Βάσει της Κοινωνικής Θεωρίας των Συγκρούσεων, η σύγκρουση αποτελεί μια «φυσική» κατάσταση διαφωνίας και αντιπαράθεσης η οποία προκύπτει τόσο μεταξύ ατόμων όσο και μεταξύ ομάδων που διαφέρουν σε απόψεις, συμπεριφορές, αξίες, ανάγκες και κοσμοθεωρίες και...
Διαβάστε περισσότερα

Γιατί δεν μπορώ να αποφασίσω;

«Θέλω αυτό, όμως θέλω και το άλλο..δυσκολεύομαι να διαλέξω, αδυνατώ να καταλήξω..δεν αποφασίζω». Ποιά ήταν η τελευταία φορά που κάνατε αυτό τον εσωτερικό διάλογο..; Κάθε στιγμή, συνειδητά ή ασυνείδητα, για θέματα μικρά ή θέματα μεγάλα, καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις. Καλούμαστε να επιλέξουμε...
Διαβάστε περισσότερα

Εξετάσεις και Διαχείριση Άγχους - Οδηγός για Μαθητές

Εξετάσεις….μια απαιτητική διαδικασία που για όλους μας, μικρούς και μεγάλους προκαλούν πίεση και άγχος, αφού δεν αποτελούν τίποτα άλλο από μια «δημόσια παράσταση» στην οποία καλούμαστε να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας.Πώς όμως μπορούμε να μετατρέψουμε το άγχος σε κινητήρια δύναμη κατά την περίοδο...
Διαβάστε περισσότερα

Χοροθεραπεία: ένας άλλος τρόπος να «βλέπουμε» το σώμα

Η χοροθεραπεία μπορεί να προσδιορισθεί ως η ψυχοθεραπευτική χρήση της κίνησης, του χορού και μεθόδων χαλάρωσης με σκοπό να προαχθεί η εξέλιξη του ατόμου σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης: συναισθηματικό, σωματικό, γνωστικό, κοινωνικό. Η χοροθεραπευτική διαδικασία βασίζεται στην υπόθεση ότι υπάρχει...
Διαβάστε περισσότερα

Βιβλιοπροτάσεις για τους μικρούς μας φίλους

Οι δυσκολίες της ζωής είναι συνυφασμένες με τις χαρές της. Είναι η «άλλη» πλευρά του ίδιου νομίσματος, που όσο κι αν προσπαθούμε να την κρύψουμε από τα παιδιά, είναι εκεί και τα περιμένει.Αργά ή γρήγορα θα έρθουν αντιμέτωπα με την διαφορετικότητα, τον χρόνο που δεν φτάνει, την απληστία, την...
Διαβάστε περισσότερα

Χτίζοντας δεσμούς με τους άλλους- Τα όρια στις διαπροσωπικές μας σχέσεις

Όριο είναι ο χώρος ανάμεσα σε εμάς και τους άλλους ανθρώπους. Σε αυτόν το χώρο αναπτυσσόμαστε ατομικά και ξεχωριστά από τις σχέσεις που έχουμε με τους άλλους, ως μοναδικά άτομα, χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία, η έγκριση ή η αποδοχή των άλλων στη διαδικασία αυτή. Είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά...
Διαβάστε περισσότερα

Η αυτοεκτίμηση στα παιδιά και τους εφήβους: Χτίζοντας από νωρίς το οικοδόμημα

 Η έννοια της αυτοεκτίμησης Η έννοια της αυτοεκτίμησης αναφέρεται στην αίσθηση που έχουμε για τον εαυτό μας σε ότι αφορά κυρίως στην αίσθηση της προσωπικής μας αποδοτικότητας ("είμαι ικανός") αλλά και στην αίσθηση της προσωπικής μας αξίας ("είμαι αγαπητός"). Η αυτοεκτίμηση αποτελεί ...
Διαβάστε περισσότερα

Νέα

Εργαστήρι Αυτογνωσίας και Προσωπικής Ανάπτυξης

Στο εργαστήριο αυτό θα μας δοθεί η ευκαιρία μέσα από βιωματικό τρόπο, να εμβαθύνουμε και να έρθουμε πιο κοντά σε βασικές πτυχές του εαυτού μας, ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή μας 1. ΣΑΒΒΑΤΟ 27/2: ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗ - Η γνωστική πτυχή του εαυτού (17.00-19.00 μ.μ) 2. ΣΑΒΒΑΤΟ 5/3 ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ - H...
Διαβάστε περισσότερα

Ημερολόγιο Γεγονότων

Ψυχολογική Αναδραστικότητα: Η αντίδραση στον περιορισμό της ελευθερίας

Η τρέχουσα περίοδος, την οποία διανύουμε με άγχος και αβεβαιότητα, είναι πρωτόγνωρη για κάθε άτομο, ομάδα και κοινωνία. Είναι, ίσως, η πρώτη φορά που λόγω μιας πανδημίας, η πλειοψηφία των κατοίκων του πλανήτη έχει τεθεί σε καραντίνα και απομόνωση, με σκοπό τη διακοπή της μετάδοσης του –γνωστού πια...
Διαβάστε περισσότερα